De Verhalenfee magie

In mijn tweede blog over De Verhalenfee neem ik je graag mee in het proces van De Verhalenfee sessie. Ik vertelde in mijn eerste blog dat ik bij het ontstaan van De Verhalenfee in loondienst was.
Op dat moment werkte ik als communicatieadviseur bij de Universiteit van Amsterdam en deed ik de C-opleiding bij Van der Hilst. Het is een leerzame opleiding waar je eigen strategische communicatieadvies kwaliteiten kunt ontwikkelen. Deze opleiding heeft mij inzicht gegeven in mijn persoonlijke kracht. Tijdens deze opleiding ontdekte ik dat mijn kracht vooral ligt in communicatieprojecten gerelateerd aan complexe (organisatie)vraagstukken. Ik zoek de interactie op met en tussen verschillende stakeholders. Door middel van uiteenlopende werkvormen met als doel om de betrokkenheid te vergroten en eigenaarschap te creëren zodat verandering voor een deel vanuit de mensen zelf kan plaatsvinden.

De Verhalenfee sessies en de groepssessies zoals hierboven omschrijven hebben dezelfde opzet. Tijdens de Verhalenfee sessie creëerden we samen ruimte voor de kleuterfantasie van elke kleuter, zodat elk kind zijn/haar eigen inbreng had. Co-creatie met kleuters om betrokkenheid te vergroten en eigenaarschap te creëren. Hieronder staan de vier ingrediënten die de magie tijdens de Verhalenfee sessies creëren:

  • Elke inbreng is waardevol en wordt met respect behandeld; elk talent krijgt ruimte
  • Elke deelnemer voelt zich vrij en veilig om te delen wat hij/zij voelt; gelijkwaardigheid, gelijkheid
  • Het startpunt is een duidelijk kader dat van tevoren is afgestemd; houdt het doel voor ogen
  • Het resultaat samen vieren; samen trots zijn op de uitkomst

Juf Eline en ik spraken af dat ik met elk thema 4 a 5 kinderen apart zou nemen om een Verhalenfee sessie te houden. Vervolgens zou ik het verhaal uitwerken, zodat juf Eline het in de klas kon voorlezen. Na het voorlezen zou ze aan de bedenkers vragen of het verhaal klopte. Daarna kregen de kinderen tijd om tekeningen te maken die bij het verhaal hoorde. In de klas zaten 32 kleuters en ik ben dat jaar acht keer in de klas geweest voor een Verhalenfee sessie. Dit heb ik ook met de kleuterklassen van Seth en Ian gedaan, de broertjes van Joe. Elke sessie was magisch en elk verhaal was een hit in de klas. De kleuters genoten van elkaars verhalen, waren trots op hun creatie en raakten er door geïnspireerd.

Laat ik dieper ingaan op de magie van het groepsproces met de kleuters.

De magie van elk talent
Juf Eline hielp me bij de indeling van de groepen, omdat zij de kinderen goed kende. Een zorgvuldige samenstelling van verschillende kinderen zorgt voor balans in de groep.Tijdens een Verhalenfee sessie merkte ik in de eerste vijf minuten een bepaalde rolverdeling in de groep.
Zo was er in elke groep een kleuter die de leiding nam. Zoals ik het heb ervaren is de leider niet degene die het meest aan het woord is. Het is de kleuter die openstaat voor de anderen, zijn en haar vriendjes aanmoedigt om mee te doen en ingrijpt als anderen geen rekening houden met elkaar. Doordat de leider zorgt dat de sfeer goed is, durft de visionair al vroeg te zeggen wat de rode draad is in het verhaal en begint eigenlijk vaak al met het verklappen van het einde. De leider en de visionair moedigen elkaar vaak aan. De visionair bemoeit zich niet met de details, is ook niet veel met de inhoud van het verhaal bezig. Maar de visionair grijpt wel in als het verhaal dreigt af te wijken van het eindresultaat. De creatievelingen zorgen voor extra kleur in het verhaal en bedenken verschillende karakters en spanningsbogen. Hun (ver)beeldend vermogen is uniek en elk verhaal krijgt een eigen bijzondere sfeer en omgeving door deze creatieve kleuters. De details waar zij aan denken zorgen voor een personal touch en een glimlach op het gezicht van elke lezer. En ook heb je de kleuters met een analytisch brein die mij dan helpen om een logisch verloop van het verhaal te creëren. Waar andere kleuters lukraak bedenken, zijn deze kinderen al heel goed in het nadenken over wat wel en niet kan.
Naast de bovengenoemde verschillen, zijn er de introverte en extraverte kleuters, maar ook zijn er kinderen die beide kanten in zich hebben.

Tijdens deze sessies is er ruimte om te zijn wat goed voelt in de groep. De extraverte persoonlijkheden krijgen alle ruimte om te vertellen, maar ook de introverte kleuters kunnen expressie kwijt door de tekeningen die gemaakt worden. Deze dromers zeggen niet veel, maar opeens benoemen ze iets dat de moeite waard is om de aandacht te krijgen. En dat blijkt dan een essentieel onderdeel van het verhaal te zijn.

De magie van de facilitator (De Verhalenfee)
Naast de magie van de inbreng van de kleuters, zijn er een aantal onderdelen die ervoor zorgen dat De Verhalenfee sessie optimaal verlopen. Hiermee creëren we een veilige omgeving voor het proces dat ik hierdoor heb omschreven.
Kennismaken met elkaar is een belangrijk onderdeel van de sessie. Dat hoeft niet lang te duur, 2 tot 5 minuten. Wellicht ken je de kinderen en kennen de kinderen jou al. Maar ze kennen jou als ‘moeder/vader van….’. Het is belangrijk om de kinderen uit te leggen wie De Verhalenfee is en wat jij met ze wil gaan doen. Je kunt in de eerste paar minuten ook al de groepsdynamiek zien. Soms scheelt het om kinderen op een andere plek te zetten. Hier zijn geen regels voor, maar dat is een gevoel waar je ruimte voor kan creëren tijdens de kennismaking. Fijn om de namen van de kinderen op te schrijven, zodat je tijdens de sessie de kinderen kunt aanspreken.
Fantaseren laat je aan de kinderen over. De rol van De Verhalenfee is het stimuleren van de fantasie. Dus eigenlijk kan alles gezegd worden. Niks is gek en alles kan. Ook al denk je bijvoorbeeld (echt gebeurd); hoe kan je van Heemstede zomaar in Zuid-Afrika zijn? Tuurlijk kan dat, vraag maar hoe ze daar komen, ze maken daar een geweldige reis van! Per groep verschilt de duur van samen fantaseren: de richtlijn is van 15 tot 25 minuten.

De magie van beelden
Tekenen zorgt ervoor dat de beelden van het verhaal tot leven komen. Juf Eline gaf de kinderen specifiek de opdracht om een tekening te maken over een bepaald onderdeel van het verhaal. Later heb ik dit losgelaten. Toen de kleuters klaar waren met fantaseren, mochten ze meteen tekenen. Het voordeel hiervan is dat ze dan nog 15 minuten in het verhaal zitten samen. Het nadeel kan zijn dat de tekeningen op elkaar gaan lijken. Toch blijven het unieke kleutertekeningen geïnspireerd door hun eigen verhaal. (10 – 15 minuten)

De Verhalenfee sessie is co-creatie in optima-forma is. Elke deelnemer krijgt de ruimte om op zijn/haar eigen authentieke manier een bijdrage te leveren in een veilige omgeving. Vervolgens ervaart de groep het trotse gevoel als ze het resultaat voorgelezen krijgen en zijn ze samen trots op het eindresultaat.

Krijg je zin om hiermee aan de slag te gaan? In mijn laatste blog staat omschreven hoe ik van de kleuterverhalen een kinderboek heb kunnen maken. Dat is wel de ‘cherry on the pie’! Zonder boek als eindproduct zijn de Verhalenfee sessies namelijk al magisch en bijzonder om mee te maken. Maar een Verhalenfee kinderboek is een blijvende herinnering van de kleuterfantasie. Als ik die boeken dan weer tegenkom in de boekenkast, dan realiseer ik me dat deze boeken voor al die kinderen een bijzondere herinnering zijn van wie ze waren als kind…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: